#Accountancy #Adviseren #Babbelinspiratie #Cashflow #Cijferbabbel #Features #Groei #Personeel #Sectoranalyse #Tips&Tricks #Trends #Vennootschappen
Paul Hermans 1 december 2020
Het financiële dagblad ‘De Tijd’ schrijft op 20 oktober onder de titel ‘Handtassengevecht bij Delvaux’:
“Aandeelhouder Jean-Marc Loubier en CEO Marco Probst van het luxelederbedrijf Delvaux zijn het grondig oneens over de strategie. De positionering van het merk staat centraal in het conflict: moet Delvaux een consumentenmerk zijn of een exclusief nicheproduct?”
Het is een belangrijk issue in veel bedrijven: wil je een hogere marge of meer omzet?
Lees meer → #Cijferbabbel #Sectoranalyse #AdviserenKristel Hermans 26 oktober 2020
Het leven gaat veel digitaler sinds corona. Is dat ook voor jouw klantengesprekken? Deze gesprekken blijven cruciaal om goed advies te kunnen verlenen. Maar hoe pak je een dergelijk online gesprek aan? Waarop let je best en hoe voorkom je enige problemen ?
Lees meer → #Adviseren #Accountancy #Tips&TricksKristel Hermans 21 september 2020
Als accountant ben je de gesprekspartner bij uitstek van de ondernemer. Maar hoe doe je dat nu op de beste manier?
Lees meer → #Adviseren #Accountancy #CijferbabbelPaul Hermans 13 mei 2020
Een BV die uitkeert aan de aandeelhouders moet een nettoactief test en een liquiditeitstest uitvoeren. Het gaat dan niet enkel over de uitkering van dividenden maar ook over betaling van tantièmes en de terugbetaling van inbreng (kapitaal). Dat laatste zal - omwille van fiscale redenen – regelmatig gebeuren.
Lees meer → #Vennootschappen #Features #CashflowPaul Hermans 20 januari 2020
De consumenten veranderen hun bestedingsprofiel. Ze geven een hogere prioriteit aan reizen, Netflix en andere ontspanning en ze besparen op kledingkosten. Om toch regelmatig van kledij te kunnen veranderen kopen ze wegwerpkledij bij Primark en andere goedkope ketens.
Lees meer → #Sectoranalyse #TrendsPaul Hermans 18 oktober 2019
De chocoladesector is in België een groeisector. In de periode 2015-2018 bedroeg de jaarlijkse groei zo’n 6,2%. De basischocolade wordt dikwijls bij Callebaut gekocht om tot pralines en andere producten verwerkt te worden. Het nu Zwitserse Barry Callebaut produceert onder meer in Wieze (Lebbeke), waar de grootste chocoladefabriek in de ...
Lees meer → #Sectoranalyse #TrendsJohan De Coster 8 oktober 2019
Dat het beroep van boekhouder en accountant vandaag in volle (r)evolutie is, zal niemand nog de wenkbrauwen doen fronsen. Informatisering, digitalisering, BI, data-analyse, … nemen een aantal recurrente taken van de economische beroepsbeoefenaars over en reiken nieuwe tools aan voor de adviseurs van morgen.
Lees meer → #Tips&Tricks #Accountancy #Trends #AdviserenPaul Hermans 31 juli 2019
Hebben we niet teveel personeel? Betalen we het personeel niet teveel of te weinig? Kost een medewerker gemiddeld meer of minder dan bij de concurrentie? In de financiële analyse kijkt men dikwijls naar het percentage van de bezoldigingen in functie van de omzet en/of brutowinst. Maar op zich levert dat niet genoeg informatie op.
Lees meer → #Cijferbabbel #Babbelinspiratie #Personeel #AdviserenPaul Hermans 24 juli 2019
In onze vorige blogs hebben we met onze klant zijn huidige cijfers besproken: hoe zit het met omzet en verkoopmarge. Het eerste doel van een klantbespreking is om de ondernemer (meer) inzicht te geven in zijn cijfers. Waar willen we uiteindelijk naar toe in onze adviesgesprekken? Naar de toekomst! Wat beïnvloedt onze cijfers en hoe kunnen we onze cijfers sturen? Wat is het effect van bepaalde maatregelen? Gaan we voor groei of kiezen we ervoor om ons bedrijf rendabeler te maken?
Lees meer → #Cijferbabbel #Babbelinspiratie #Groei #AdviserenPaul Hermans 17 juli 2019
In het vorig artikel beklemtoonden we het belang van een voldoende verkoopmarge. Tezelfdertijd zagen we dat een hoge verkoopmarge niet altijd leidt tot een goede nettowinstmarge. Tussen top- en bottomline kan nog veel veranderen. Daar zitten de bezoldigingen voor iets tussen. We bekijken niet zomaar het totaalbedrag van de bezoldigingen of het percentage van de bezoldigingen in functie van de verkopen. We onderscheiden twee aspecten: wat brengt het personeel op en hoeveel kost het?
Lees meer → #Cijferbabbel #Babbelinspiratie #Personeel #AdviserenPaul Hermans 10 juli 2019
Als je begint met naar de cijfers van een bedrijf te kijken, dan begin je met te kijken naar de ‘Verkopen’. De omzet is misschien niet het belangrijkste cijfer maar wel het eerste cijfer dat iedere ondernemer in zijn hoofd heeft.
Lees meer → #Cijferbabbel #Babbelinspiratie #Groei #AdviserenKristel Hermans 6 mei 2019
Met de Ondernemingsradar kan je je adviesactiviteiten ondersteunen en nieuwe diensten ontwikkelen voor je klanten. Zo kan je je balansbesprekingen op een frisse en visuele manier aanpakken. Daarnaast kan je nieuwe adviesgesprekken lanceren zoals een benchmarking of concurrentiestudie, met je klanten meedenken over hun financiële toekomst en je klanten inzicht geven in de waarde van hun bedrijf.
Lees meer → #Cijferbabbel #Babbelinspiratie #Accountancy #Adviseren #Tips&TricksKristel Hermans 29 maart 2019
De periode van de jaarbesprekingen met klanten is volop aan de gang. We geven je graag zes tips mee voor een vlot klantengesprek.
Lees meer → #Cijferbabbel #Accountancy #Adviseren #Tips&TricksPieter Evenepoel - ClearFacts 8 oktober 2018
ClearFacts en Intellifin slaan de handen in elkaar en koppelen twee innovatieve software toepassingen voor accountants. Beide platformen hebben elk hun eigen expertise in de cyclus van boekhoud- en advieswerkzaamheden. ClearFacts focust op de digitalisatie en het beheer van de documentenstromen richting de boekhouding. Na de boekhouding komt Intellifin met de interpretatie en visualisatie van de cijfers uit verleden en toekomst.
Lees meer → #Features #AccountancyPaul Hermans 20 september 2018
Garages moeten dure investeringen doen om het steeds complexer onderhoud en reparaties te kunnen uitvoeren. Ook de showrooms zelf moeten piekfijn in orde zijn. Daarom beperken de producenten hun dealernet. De automobilist verwacht snelle en goede service en alleen goed uitgeruste garages kunnen die bieden.
Lees meer → #Sectoranalyse #TrendsKristel Hermans 3 september 2018
De Ondernemingsradar vertelt u alles over de bestuurders en deelnemingen van een bedrijf. Vanaf nu krijgt u de connecties tussen bestuurders en bedrijven ook visueel gepresenteerd in het Ondernemingsweb.
Lees meer → #FeaturesKristel Hermans 31 juli 2018
Ondernemers helpen, bijstaan en advies geven hoort bij de job van accountant. Maar ondernemers verwachten steeds meer dat adviseurs meedenken, zelf met tips komen en vooruit denken. Deze proactieve adviesverlening integreert u niet op een-twee-drie in uw kantoor. Dikwijls zijn daarvoor een aantal stappen nodig en gaat er enige tijd overheen.
Lees meer → #Accountancy #Adviseren #Tips&TricksKristel Hermans 11 juli 2018
Tijdens het WK voetbal zijn er heel wat pintjes geserveerd. Maar hoe doen de Belgische brouwers het eigenlijk? Om dit te weten te komen hebben we een concurrentiestudie gemaakt voor een aantal grotere Belgische brouwers. In de biersector zijn er drie spelers van wereldformaat: AB Inbev, Carlsberg en Heineken. AB Inbev is wereldwijd nummer één, Heineken is marktleider in West-Europa, Carlsberg mikt op Oost-Europa en Rusland.
Lees meer → #Sectoranalyse #TrendsPaul Hermans 18 april 2018
Notarissen hebben wettelijk vastgelegde erelonen. Het grootste deel van de inkomsten komt van de verkopen van gronden en gebouwen. De voorbije decennia stegen de prijzen van de onroerende goederen sterk. Vooral gronden, die alsmaar schaarser worden, zijn peperduur geworden. Maar de prijzen verschillen natuurlijk per regio. In Wallonië zijn de onroerende goederen gemiddeld meestal goedkoper.
Lees meer → #Sectoranalyse #TrendsKristel Hermans 12 februari 2018
Er wordt veel geschreven over herstructureringen bij Carrefour. Meestal wordt verwezen naar de toegenomen concurrentie van Lidl en Aldi en van de toenemende bestellingen via internet. Om dat te weten te komen vergelijken we Carrefour met Colruyt in de Ondernemingsradar. We stellen vast dat Colruyt veel rendabeler is dan Carrefour. Beide bedrijven hebben last van de concurrentie van Aldi en Lidl, die zorgt voor druk op de prijzen. De verkoopmarge (verschil tussen verkoop- en aankoopprijzen) van...
Lees meer → #Trends #CijferbabbelKristel Hermans 6 maart 2017
Traditioneel maakt men bij de jaarbespreking de balans (letterlijk en figuurlijk) van het afgelopen jaar. Onze mening? Saai zo'n droge balans! En enkel nuttig als met die info ook iets gedaan wordt. Vaak wordt deze enorme opportuniteit compleet genegeerd! Maak gebruik van dit moment om informeel al eens vooruit te kijken. Wat zijn de plannen van de ondernemer? Zijn er nieuwe investeringen op til en hoe sluiten zijn financiën hierbij aan?
Lees meer → #Adviseren #Cijferbabbel #AccountancyPaul Hermans 31 januari 2017
Heeft u geld nodig voor de aankoop van een nieuwe wagen, een nieuw project of een kleine investering en wilt u geen beroep doen op een bankfinanciering, kijk dan eerst even naar het geld dat vastzit in de onderneming.
Lees meer → #Tips&Tricks #Cijferbabbel #CashflowKristel Hermans 2 december 2016
Een prijsverhoging overwegen? Doe eens de oefening samen met uw klant: wat zijn de meeropbrengsten als de prijzen met 1%, 2% of 3% verhoogd worden? Hoeveel klanten denkt u te verliezen? De start van een nieuw toekomstplan waarbij u onmiddellijk de financiële implicaties van deze brainstorm ziet.
Lees meer → #Tips&Tricks #Cijferbabbel #GroeiKristel Hermans 14 oktober 2016
Een garagist van een bekend automerk is al verscheidene jaren klant van uw kantoor. Het bedrijf maakt de laatste jaren verlies. De klant begrijpt niet hoe dat komt. Hij hoort dat andere merkgarages in de streek wel winstgevend zijn. U heeft geprobeerd uw klant duidelijk te maken waarom hij te weinig of geen winst maakt maar dat lijkt niet door te dringen. Tijd voor een andere aanpak!
Lees meer → #Tips&Tricks #Cijferbabbel #PersoneelPaul Hermans 19 juli 2016
Een Belgische producent van pralines, chocolade en confiserie heeft de voorbije jaren enkele acquisities gedaan waardoor de liquiditeit en solvabiliteit verzwakten. Als we ons in de plaats stellen van de financiële raadgever, willen we een optimalisatie van de cashflow cyclus voorstellen.
Lees meer → #Cijferbabbel #Tips&Tricks #CashflowPaul Hermans 16 februari 2016
De financiële analyse kent meer dan 100 ratio’s. Welke ratio’s zijn heel belangrijk en welke minder? Traditioneel wordt in het kader van solvabiliteit sterk gekeken naar de zelffinancieringsgraad. Maar deze ratio heeft als nadeel dat hij traag reageert als het slechter gaat binnen de onderneming. De terugbetalingscapaciteit reageert sneller op een goede of slechte evolutie doordat zowel de teller (de cashflow) als de noemer (de schulden) beïnvloed worden door de wijzigende omstandigheden. Door de terugbetalingscapaciteit te combineren met de nettowinstmarge krijgen we snel een zicht op de financiële gezondheid van het bedrijf.
Lees meer → #Cijferbabbel