#Accountancy #Adviseren #Cijferbabbels #Inspiratie
Kristel Hermans 28 maart 2023
In het vorige artikel van deze reeks kreeg je al enkele algemene tips voor je adviesgesprekken. Er zijn echter meerdere onderwerpen die je kan aankaarten naast de jaarresultaten. Je ondernemer wordt ongetwijfeld heel enthousiast als je over zijn toekomst begint. Hij heeft waarschijnlijk veel plannen om te groeien en te investeren. Het ene plan is al wat realistischer dan het andere. Het ideale moment om dat samen te onderzoeken.
Maak om te beginnen een scenario op met de input die je krijgt van je ondernemer. Je kan daarnaast bijvoorbeeld een worst case scenario maken, want wat als dit allemaal niet lukt, waar kom je dan uit?
Een toekomstplan opstellen is niet hetzelfde als een boekhouding voeren. Je moet niet elk detail opnemen in je plan, denk in grote lijnen. Een toekomstplan is per definitie onzeker, dus verlies je niet in de details.
De vele ideeën van ondernemers gaan vaak alle kanten uit. Door een toekomstplan op te stellen, krijgt je klant structuur en kan hij doelgericht zijn volgende stappen uitwerken. Zo is hij ook voorbereid als er zich opportuniteiten of uitdagingen voordoen.
Ondernemers zijn constant met de toekomst bezig. Ze hebben een overschot aan wilde plannen en ideeën, maar verliezen daardoor ook gemakkelijk het doel uit ogen. Door met hen over de toekomst te praten en enkele scenario’s uit te werken, geef je hen structuur en een realistische kijk op hun dromen.
In ons derde en laatste artikel van deze reeks gaan we dieper in op de verschillende babbelmomenten die er in een boekjaar zitten > ‘Babbelmomenten in een boekjaar’.
Kristel Hermans 21 maart 2023
12 maart 2023
Hoe Paul, Kristel en Jan Hermans hun expertise combineren en Intellifin oprichtten
Lees meer → #Tip&Tricks