De chocoladesector is in België een groeisector. In de periode 2015-2018 bedroeg de jaarlijkse groei zo’n 6,2%. De basischocolade wordt dikwijls bij Callebaut gekocht om tot pralines en andere producten verwerkt te worden. Het nu Zwitserse Barry Callebaut produceert onder meer in Wieze (Lebbeke), waar de grootste chocoladefabriek in de wereld staat. Er worden daar ongeveer 3.000 verschillende recepten van chocolade gemaakt. Ongeveer 20% van alle chocolade komt van Callebaut, dat onder meer leverancier is van Unilever en Nestlé. Callebaut levert uitsluitend aan andere bedrijven. Callebaut geeft in Wieze ook professionele praktijkopleidingen van één of meerdere dagen in het maken van chocoladeproducten (The Chocolate Academy).
In Wieze werken een 50-tal mensen in de research afdeling van Callebaut. In 2017 werd er roze chocolade ontwikkeld, rubychocolade genoemd. Er worden geen kleurstoffen voor gebruikt. Deze variant zou veel toepassingen kunnen vinden in koekjes en pralines. Er wordt ook research gedaan naar de gezondheidsaspecten van flavanol, een antioxidant die in cacaobonen zit. Flavanol zou een gunstige invloed hebben op de bloedvaten. Die stof kan ook uit de bonen gehaald worden om te worden verwerkt in vitamines, wat voor extra omzet zou kunnen zorgen.
In België bestaat de top vijf uit Godiva, Leonidas, Neuhaus, Guylian en het Luikse Galler Chocolatiers. Enkel Neuhaus, een onderdeel van de holding Bois Sauvage, is volledig Belgisch.
Om snel een beeld te krijgen op een groep van bedrijven met gelijkaardige activiteiten beoordeel je deze op vier kerncriteria:
Voor elke sector maken we een mooi schematisch overzicht op basis van de DuPont-formule:
de rentabiliteit van het totaal actief (NW/TA) is gelijk aan het product van de nettowinstmarge (NW/O) en de globale omloopsnelheid (O/TA)
Als het ballonnetje zich rechts boven bevindt wil dat zeggen dat het bedrijf rendabel en solvabel is. Links onder bevinden zich de minst rendabele en weinig solvabele bedrijven terug.
Het eindresultaat is meestal het gevolg van een goede verkoopmarge en een voldoende hoog personeelsrendement.
Zo zien we dat bijvoorbeeld Neuhaus een veel hogere verkoopmarge heeft dan Pralinart, dat op zijn beurt een hoger personeelsrendement heeft.
Wist je dat je je klanten kan verbazen met inzichten in hun cijfers en de cijfers van hun concurrenten? Met de Ondernemingsradar van Intellifin maak je een benchmarking of concurrentiestudie volledig op maat voor je klant. Je hebt er meteen een nieuwe service voor je kantoor bij. Wil je snel en gemakkelijk bedrijfsvergelijkingen maken? Test onze tool gratis. |
Paul Hermans 20 januari 2020
De consumenten veranderen hun bestedingsprofiel. Ze geven een hogere prioriteit aan reizen, Netflix en andere ontspanning en ze besparen op kledingkosten. Om toch regelmatig van kledij te kunnen veranderen kopen ze wegwerpkledij bij Primark en andere goedkope ketens.
Lees meer → #Sectoranalyse #TrendsJohan De Coster 08 oktober 2019
Dat het beroep van boekhouder en accountant vandaag in volle (r)evolutie is, zal niemand nog de wenkbrauwen doen fronsen. Informatisering, digitalisering, BI, data-analyse, … nemen een aantal recurrente taken van de economische beroepsbeoefenaars over en reiken nieuwe tools aan voor de adviseurs van morgen.
Lees meer → #Tips&Tricks #Accountancy #Trends #Adviseren