#Accountantcy #tussentijdsrapport #documenten #cijferbabbels

Maak meer impact! Hoe tijdige documentaanlevering je helpt met je adviesverlening.

22 mei 2024

Maak meer impact! Hoe tijdige documentaanlevering je helpt met je adviesverlening.

Een kwalitatieve en up-to-date boekhouding begint met het op tijd aanleveren van documenten. Want als accountant wil je niet enkel de boekhouding voeren, maar wil je je klanten ook ondersteunen bij het nemen van strategische beslissingen en het realiseren van groei. Dit vereist een diepgaand inzicht in de financiële gegevens van je klanten, maar het verkrijgen van deze informatie is niet altijd gemakkelijk. Hiervoor moeten ondernemers namelijk hun documenten tijdig en op regelmatige basis bezorgen en dat is voor hen vaak een lastige karwei.

Hoe motiveer je nu je klanten om hun documenten tijdig aan te leveren? We gaan er in dit artikel dieper op in.

Regelmaat en automatisatie

Het is gemakkelijk gezegd om je ondernemers te motiveren hun documenten op tijd te bezorgen, maar het kan wel! Voed ze op en pak het stap per stap aan.

Door er om te beginnen voor te zorgen dat ze hun facturen, bonnetjes en andere documenten vlot digitaal kunnen opladen, maak je het proces al een pak eenvoudiger. Kies bijvoorbeeld voor een pre-accountingsysteem. Hiermee kunnen ze met een scan of foto hun documenten eenvoudig in de app of tool opladen of sturen ze e-mails met facturen automatisch naar de boekhouding. En moedig hen aan dit op regelmatige tijdstippen, zoals één keer week, te doen.

Je kan je klanten extra ondersteunen door een (automatische) e-mail te sturen, die hen er op regelmatige tijdstippen aan herinnert.

Met deze checklist geef je je klanten een overzicht van welke documenten ze moeten opladen 👇

Maak meer impact! Hoe tijdige documentaanlevering je helpt met je adviesverlening.

Tussentijdse controles

Als je klanten hun documenten regelmatig aanleveringen, is het aan jou om deze informatie ook op regelmatige basis te verwerken. Plan hiervoor vaste momenten in en doe regelmatige controles van de boekhouding.

Verwen met meer inzicht in cijfers

Als je klanten hun documenten tijdig aanleveren en deze informatie vlot wordt verwerkt, ben je er als kantoor klaar voor om meer in te zetten op cijferbabbels met je ondernemers. Met de Ondernemingsradar van Intellifin maak je vlot en in verstaanbare taal tussentijdse rapporten en forecasts naar het einde van het boekjaar. Een beloning voor je klant en een meerwaarde van je service!

Het lijkt in het begin wat extra moeite, maar je zal zien dat het na een tijdje vlotter en eenvoudiger wordt. Zeker met de komst van e-invoicing in 2026 wordt dit een belangrijk aandachtspunt!

Wil je je klanten wat meer duiding geven over wanneer ze best welke documenten bezorgen? Bezorg hen dan deze infographic 👇

Nòg meer insights?

Zet een positieve toon en start je cijferbabbels met een complimentje

01 maart 2024

Lees meer #accountancy #ondernemer #complimentjesdag #cijferbabbels

Ga goed voorbereid van start met een doordacht financieel plan!

25 januari 2024

Lees meer #Accountancy #Starters #FinancieelPlan #voorbereiden