Kristel Hermans 12 februari 2018
Er wordt veel geschreven over herstructureringen bij Carrefour. Meestal wordt verwezen naar de toegenomen concurrentie van Lidl en Aldi en van de toenemende bestellingen via internet.
Om dat te weten te komen vergelijken we Carrefour met Colruyt in de Ondernemingsradar. We stellen vast dat Colruyt veel rendabeler is dan Carrefour. Beide bedrijven hebben last van de concurrentie van Aldi en Lidl, die zorgt voor druk op de prijzen. De verkoopmarge (verschil tussen verkoop- en aankoopprijzen) van Colruyt is merkwaardig genoeg een stuk hoger (22% t.o.v. 13,32%). Dat ligt aan een beter aankoopbeleid, waardoor er goedkoper kan ingekocht worden. Misschien heeft het ook te maken met het aantal huismerken, waarop de marge hoger is. Nochtans maakt Carrefour deel uit van een internationale groep met veel aankoopmacht.
Carrefour houdt van de brutowinst relatief minder over dan Colruyt, door veel hogere personeelskosten maar ook door hogere afschrijvingen. Bij Colruyt is de inrichting goedkoper en is men zuiniger op de investeringsgoederen, maar ook op de personeelskosten.
Het personeel bij Carrefour draagt meer bij tot de brutowinst dan het personeel van Colruyt (€ 65.424 t.o.v. € 64.829 brutowinst per personeelslid). Colruyt heeft daarentegen een gunstiger verhouding tussen de opbrengst (brutowinst) en de kost per personeelslid, het personeelsrendement. Dit komt doordat de gemiddelde kostprijs per werknemer veel lager is bij Colruyt (€ 42.459 t.o.v. € 47.557).
Carrefour heeft niet teveel personeel, want de brutowinst per werknemer is hoger dan bij Colruyt. De gemiddelde loonkost is wel aanzienlijk hoger. Maar het aantal personeelsleden verlagen is eenvoudiger dan de lonen verlagen ..
Met de Ondernemingsradar van Intellifin analyseert u bedrijven, maakt u vergelijkingen en sectoranalyses.
Zelf ontdekken? Vraag uw gratis kennismakingslogin voor 14 dagen aan.
Paul Hermans 18 april 2018
Notarissen hebben wettelijk vastgelegde erelonen. Het grootste deel van de inkomsten komt van de verkopen van gronden en gebouwen. De voorbije decennia stegen de prijzen van de onroerende goederen sterk. Vooral gronden, die alsmaar schaarser worden, zijn peperduur geworden. Maar de prijzen verschillen natuurlijk per regio. In Wallonië zijn de onroerende goederen gemiddeld meestal goedkoper.
Lees meer → #Sectoranalyse #TrendsKristel Hermans 11 juli 2018
Tijdens het WK voetbal zijn er heel wat pintjes geserveerd. Maar hoe doen de Belgische brouwers het eigenlijk? Om dit te weten te komen hebben we een concurrentiestudie gemaakt voor een aantal grotere Belgische brouwers. In de biersector zijn er drie spelers van wereldformaat: AB Inbev, Carlsberg en Heineken. AB Inbev is wereldwijd nummer één, Heineken is marktleider in West-Europa, Carlsberg mikt op Oost-Europa en Rusland.
Lees meer → #Sectoranalyse #Trends