#Accountantcy #Cijferbabbels #Ondernemer #Omzet

Reeks: 5 cijfers voor ondernemers

OMZET

Kristel Hermans 20 februari 2025

OMZET

Elke ondernemer weet graag hoe zijn bedrijf ervoor staat en waar er nog groeimogelijkheden liggen. Inzicht in de juiste cijfers is daarbij cruciaal. Het stelt hen in staat om gefundeerde beslissingen te nemen en hun strategie bij te sturen waar nodig.

Vijf kerncijfers maken hierin het verschil: omzet, marge, ebitda, personeelsrendement en werkkapitaal. Deze cijfers bieden niet alleen duidelijkheid, maar ook een sterke basis voor waardevolle gesprekken met je klanten.

In dit artikel gaan we dieper in op de omzet, voor de meeste ondernemers een gekend begrip. Het is belangrijk dat ze de evolutie van hun omzet goed kennen: gaat die in stijgende of dalende lijn, blijft die stabiel…?

Wat is omzet?

Omzet is het aantal verkochte producten/diensten, vermenigvuldigd met de verkoopprijs.

Omzet = verkochte producten x verkoopprijs

Het is dus niet hetzelfde als winst. Winst is wat je overhoudt na aftrek van de kosten.

Bekijken we bijvoorbeeld de omzetevolutie van Action Belgium in de laatste vijf jaren, zien we elk jaar een stijgende lijn. Behalve in 2020 is er een lichte daling, maar dat is logisch met de coronacrisis en de sluiting van de winkels tijdens de lockdownperiodes.

Een stijgende omzetevolutie is het ideale scenario. Want de kosten van een bedrijf nemen ieder jaar toe (o.a. door indexaties, stijgende grondstofprijzen…). Als de omzet niet mee stijgt, hou je op een bepaald moment geen winst meer over.

Omzet

Hoe omzet verhogen?

1. Meer producten verkopen

Dikwijls denken we bij meer verkopen aan nieuwe klanten. Maar vergeet ook niet de bestaande klanten. Dat kan al door producten toe te voegen aan het gamma of extra diensten toe te voegen aan bestaande producten zoals service, accessoires, onderhoud…

2. Prijzen verhogen

Verhoog de prijzen, maar zonder (te veel) klanten te verliezen. En denk eens na over de doelgroep. Verkopen ze wel aan de juiste klanten? Misschien is er een doelgroep die meer wil betalen voor hun product of dienst.

Verder gaand met het voorbeeld van Action Belgium zien we dat hun businessmodel duidelijk is: veel verkopen aan lage prijzen. Zij kiezen er dus voor om meer te verkopen i.p.v. hun prijzen te verhogen. Hun groeimotor bestaat uit het openen van steeds meer winkels op nieuwe locaties. Meer winkels = meer verkoop.

Wat is de groeimotor van je klant? Stel eens volgende vragen:

  • Hoe evolueert de omzet?
  • Ben je tevreden met de evolutie van je omzet?
  • Heb je meerdere vestigingen? Zijn er vestigingen waar de omzet terugloopt?
  • Zijn er verlieslatende producten? Na hoeveel tijd worden deze afgesloten?
  • Wil je groeien? Zo ja, hoe wil je dat doen?
  • Hoe zit het met de regionale spreiding?
  • Hoe wordt de expansie gefinancierd?

Nòg meer insights?

Reeks: 5 cijfers voor ondernemers

Marge

Kristel Hermans 19 februari 2025

Lees meer #Accountantcy #Cijferbabbels #Ondernemer #Marge

Reeks: 5 cijfers voor ondernemers

Ebidta

Kristel Hermans 18 februari 2025

Lees meer #Accountantcy #Cijferbabbels #Ondernemer #Ebidta