#Sectoranalyse #Trends

Trends in de kledingsector

Paul Hermans 20 januari 2020

Trends in de kledingsector

Drie tendensen zetten de sector op zijn kop:

  • de mensen geven minder uit aan kleding
  • de opkomst van de goedkope ketens
  • e-commerce richt een ravage aan in de sector.

De consumenten veranderen hun bestedingsprofiel. Ze geven een hogere prioriteit aan reizen, Netflix en andere ontspanning en ze besparen op kledingkosten. Om toch regelmatig van kledij te kunnen veranderen kopen ze wegwerpkledij bij Primark en andere goedkope ketens.

De behoefte aan betaalbare maar modieuze kleding neemt toe. Dat heeft er toe geleid dat een aantal multinationale kledingwinkels, zoals Primark, H&M en Zara, die markt domineren. Deze bedrijven zijn overal in de belangrijkste winkelstraten aanwezig en breiden systematisch hun aantal winkels uit. De producten van de grote ketens worden in goedkope landen gemaakt en zijn spotgoedkoop.

De consumenten veranderen hun bestedingsprofiel. Ze geven een hogere prioriteit aan reizen, Netflix en andere ontspanning en ze besparen op kledingkosten.

We hebben een sectoranalyse gemaakt met kledingwinkels zoals C&A België, E5-mode, Fabrimode, H&M, JBC, Mayerline, Orchestra-Premaman, Primark, Sioen, Tommy Hilfiger, Veepee North, Zara België en enkele andere bedrijven.

Aandeel in de sector

Aandeel in de sector

Tussen 2015 en 2018 stegen de marktaandelen van Zara en Primark wat omzet betreft zeer fors, terwijl JBC beduidend marktaandeel verloor.

In 2018 bedraagt het aandeel in de totale sectorwinst van C&A 35,8 %! Als het winstaandeel van Zara daarbij opgeteld wordt kom je aan meer dan 50%.

De consument zoekt enerzijds goedkope en anderzijds ook exclusieve kledingstukken. Vaak winkelt iemand zowel in de Primark als in een exclusieve boetiek.

Er zijn teveel modewinkels in het middelste segment. Die winkels verkopen wel kwaliteit maar geen exclusieve items. De personeelskosten zijn hoog in verhouding tot de brutowinst.

Een kledingwinkel moet een eigen gezicht hebben. Het maken van duidelijke keuzes loont. Specialisatie is de basis van succes voor kleinere winkels. Een exclusief merk is een grote troef.

Maar de winkel moet de mode ook op de voet volgen, wat niet eenvoudig is want de bestellingen moeten lang op voorhand gebeuren. Ketens zoals Zara lanceren meerdere malen per jaar nieuwe collecties. Voor een kleine zaak is dat praktisch onmogelijk.

Tommy Hilfiger kiest voor innovatie met kleinere winkels. De tijd van grote flagshipstores is voorbij. Een winkel moet verrassen en leuk zijn. Je moet er kleren kunnen personaliseren en op grote schermen kleren bestellen, die binnen 24 uur bezorgd worden.

Sportkleding & sneakers

Sportkleding is in. De groei wordt geschraagd door de fitnessrage. Hoogtechnologische kledij, die vroeger voorbehouden was voor topsporters, wordt meer en meer gebruikt in het dagelijks leven. Die kleding is uiteraard geschikt voor alle buitenactiviteiten. De drager blijft koeler en droger.

Sneakers zijn een hype. Ze zijn het nieuwe stijlicoon. Zowel tieners als de directeurs van grote bedrijven lopen ermee rond. Op de sociale media wordt er veel over gebabbeld en dat doet de hype verder toenemen. De prijzen variëren tussen € 50 en € 1.500.

De klanten kunnen zelfs online 'customizen' en hun eigen paar creëren met enkele muisklikken. Adidas hoopt binnen een paar jaar de mogelijkheid te bieden om in de winkel een paar sneakers volgens de wensen van de klant ter plaatse te produceren. Voor sportschoeisel is Nike nummer één in de wereld. De voornaamste concurrenten zijn Puma en Adidas.

Online shoppen met Veepee North

Veepee North (het vroegere Vente-Exclusive.com) verkoopt via het web onverkochte overschotten van mode- en verzorgingsproducten tegen bodemprijzen. De voorraden roteren snel en de klanten betalen uiteraard contant, wat belangrijke troeven zijn. Het bedrijf financiert zich volledig via het leverancierskrediet. De opslagduur van de stocks is kleiner dan het aantal dagen leverancierskrediet.

2014 2015 2016 2017 2018
Opslagduur voorraden 27 25 32 33 38
Leverancierskrediet 46,41 44,29 71,75 53,46 67,53
Omzetgroei

De omzet van Veepee groeit razendsnel richting 200 miljoen zoals de deze grafiek aantoont. Ondanks de lage verkoopmarge van rond de 26% is het bedrijf winstgevend. Het bedrijf heeft geen verkooppersoneel nodig en is daardoor rendabel.

Verbluffende mode bij Primark

Primark is een snel groeiende kledingdiscounter met o.m. winkels in Ierland, het VK, Nederland, Spanje, België, Oostenrijk, Frankrijk en Duitsland. Primark verkoopt 'verbluffende mode voor verbluffende prijzen'. Primark is één van de grootste kledingretailers in Europa met 345 grote winkels en zo’n 73.000 werknemers in 2017. De winkels zijn zo groot dat er per winkel honderden jonge en goedkope parttime verkoopsters ingeschakeld worden. Fulltime jobs zijn de uitzondering. De winkels zijn vaak eerder en later open dan de concurrentie.

Primark kan door zijn schaalgrootte tegen de laagste prijzen inkopen. Primark kent een ongelooflijk succes. Als er nieuwe winkel geopend wordt staat er ’s ochtends een file. Er is bestendig een drukke activiteit. De meestal jonge klanten kopen meerdere artikelen ineens zoals schoenen, truitjes en rokken . De meeste artikelen kosten slechts enkele euro’s. En toch verdient Primark daar voldoende op.

Enkele andere ketens

In de belangrijke winkelstraten tref je ook Zara, Pull and Bear en Massimo Dutti aan. Het zijn alle drie dochters van de Spaanse wereldspeler Inditex.

Ook het Nederlands-Belgische C&A is prominent aanwezig, maar verliest terrein. Het heeft een wat oubollig imago en is duurder dan Primark of Zara.

Modemakers Fashion is een kleine keten die inzet op gezinnen met kinderen en het winkelen aangenaam probeert te maken. Het zet niet op internetverkoop.

Aandachtspunten

De klant zoekt de beste verhouding kwaliteit/prijs , waarbij de prijs voor het jeugdig publiek doorslaggevend is.

Internetverkoop zorgt voor een tsunami en is een grote troef voor mondiale ketens. Vooral baby- en kinderkleding wordt meer en meer via internet aangeschaft. Voor de kleine ketens en zelfstandige winkel is dat een ernstig probleem. Ze moeten zich concentreren op een bepaalde niche in de markt, zoals bijvoorbeeld sportkledij, grote maten of de hogere prijsklasse. Sommige sportwinkels richten zich op één enkele sport zoals joggen, fietsen of skaten.

Risico's

De mode evolueert continu. De kledingverkoper moet zijn assortiment een seizoen op voorhand aankopen. Dat is een grote kunst en een zwaar risico. De solden dienen om toch van de verkeerde aankopen af te geraken, zij het met een lagere marge. Maar de outletcenters verkopen het ganse jaar door aan lage prijzen. Een goede ligging is voor een klein bedrijf een must.

Conclusies

Een eigen profiel moet gecombineerd worden met efficiëntie. Om rendabel te zijn moet de verkoopmarge voldoende hoog zijn en moet ook het personeelsrendement goed zijn. Niet veel personeel maar goed personeel, daar komt het op aan. Een winkel is een troef tegenover het internet als er een vriendelijke en bekwame verkoper/verkoopster in staat.

Wist je dat …

Wist je dat je je klanten kan verbazen met inzichten in hun cijfers en de cijfers van hun concurrenten? Met de Ondernemingsradar van Intellifin maak je een benchmarking of concurrentiestudie volledig op maat voor je klant. Je hebt er meteen een nieuwe service voor je kantoor bij.

Wil je snel en gemakkelijk bedrijfsvergelijkingen maken? Test onze tool gratis.

Nòg meer insights?

Uitkeringen in een BV

Paul Hermans 13 Mei 2020

Een BV die uitkeert aan de aandeelhouders moet een nettoactief test en een liquiditeitstest uitvoeren. Het gaat dan niet enkel over de uitkering van dividenden maar ook over betaling van tantièmes en de terugbetaling van inbreng (kapitaal). Dat laatste zal - omwille van fiscale redenen – regelmatig gebeuren.

Lees meer #Vennootschappen #Features #Cashflow

De chocoladesector - een groeisector

Paul Hermans 18 oktober 2019

De chocoladesector is in België een groeisector. In de periode 2015-2018 bedroeg de jaarlijkse groei zo’n 6,2%. De basischocolade wordt dikwijls bij Callebaut gekocht om tot pralines en andere producten verwerkt te worden. Het nu Zwitserse Barry Callebaut produceert onder meer in Wieze (Lebbeke), waar de grootste chocoladefabriek in de ...

Lees meer #Sectoranalyse #Trends

Klaar om aan de slag te gaan?

Test gratis of neem contact op

Test nu 14 dagen gratis Ik wil een vrijblijvende afspraak