#Accountancy #Trends #Adviseren

5 tips om de samenwerking met je klant te boosten

Kayo Quintens (Octopus) & Kristel Hermans 10 februari 2021

5 tips om de samenwerking met je klant te boosten

Een solide samenwerking opbouwen met je klanten, ook als accountant is het een slimme zet. Goed voor een aangename werksfeer én optimale efficiëntie. Je vermijdt btw-pieken. Je ontvangt tijdig alle nodige documenten. Je bent altijd up-to-date. En je geeft nóg makkelijker gericht advies. Want jij weet precies wat de onderneming nodig heeft.

Toegegeven, de strikte maatregelen in coronatijden veranderden de aanpak van klantenrelaties. Online samenwerken is meer dan ooit de regel. En daarvoor heb je tools nodig. Wij lichten alvast een aantal slimme features toe van Octopus en Intellifin. Hiermee geef je de band met je klant ongetwijfeld een boost.

Tip 1: Ken je klant

Iedere ondernemer heeft wel bezorgdheden, twijfels, interesses, inzichten, verwachtingen. Aan jou om die te achterhalen. Dat kan al bij het allereerste gesprek. Stel open vragen. Toon belangstelling voor zijn of haar vak. En blijf op de hoogte. Al deze informatie helpt jou op termijn vooruit. Tenslotte krijgt je klant liever gericht advies dan een reeks algemeenheden te horen.

Tip 2: Werk in real time samen

Veel accountants werken met meerdere boekhoudpakketten. Dat is niet abnormaal, je kiest immers het juiste pakket naargelang de noden van de onderneming in kwestie. Hoe Octopus voor heel wat accountants het verschil maakt? Het is de ideale oplossing als je 100 % digitaal wil samenwerken met je klanten. Perfect voor vooruitstrevende ondernemers die al helemaal thuis zijn in ‘the cloud’ en alles wat er online bij komt kijken. Maar ook handig om klanten die nog niet vertrouwd zijn met de digitale opties een online platform te bieden. Want Octopus is ook voor hen erg toegankelijk en gebruiksvriendelijk.

Afbeelding 1

Tip 3: Betrek je klant in de boekhouding

De boekhouding hoeft voor je klanten geen ver-van-hun-bedshow te zijn. Het online platform laat hen op elk moment toe om real time-informatie in te kijken: geüploade en ontbrekende documenten, lijsten van uitgaven en inkomsten, facturen… Dat is zonder twijfel een meerwaarde voor jezelf én de ondernemer. Het versterkt de vertrouwensband én bespaart jullie heel wat e-mails en telefoontjes om info aan elkaar te bezorgen.

Tip 4: Bouw je diensten verder uit?

Natuurlijk heb je specifieke expertise in je vak als accountant of boekhouder. En die zet je met plezier in voor je klanten. Maar vergeet niet dat je doorheen de jaren alsmaar bijleert. Door ervaring op te doen én door gesprekken met je klanten te voeren. Gebruik die kennis om je diensten verder uit te bouwen. Het loont om de noden van ondernemers – in alle of specifieke sectoren – te begrijpen. Luister dus naar je klanten. Wat zou hen echt vooruithelpen? Op welke vragen vinden ze geen antwoord?

Een vlotte gegevensuitwisseling, een correcte boekhouding, fiscale aangiftes… dat zijn je basisservices. Durf verder te denken dan dat. De mogelijkheden zijn eindeloos: strategische denkoefeningen, managementadvies, digitalisering, doorgedreven analyses, successieplanning, waardebepaling, benchmarking, concurrentiestudie… Zie het als een kans om je te onderscheiden van je concurrenten.

Afbeelding 2

Tip 5: Kijk vooruit

In feite zijn de standaarddiensten van een accountantskantoor gericht op het verleden. Je registreert wat er gebeurd is in de onderneming. Tegelijk staan veel ondernemers wel met beide voeten in de toekomst. Ze willen vooruit. Daar kan jij op inspelen door proactief te werken.

Plan gesprekken in om het over de toekomst van het bedrijf of de organisatie te hebben. Hoor wat er leeft in de onderneming. Wat de plannen en dromen zijn van je klant. Benader dit alles vanuit jouw boekhoudkundig perspectief en geef nuttige inzichten. Zo zijn jullie beide alvast voorbereid. Ook dat is een absolute meerwaarde voor je klanten.

Meer weten over toekomstgerichte samenwerking met je klanten? Benieuwd hoe goed Octopus matcht met Intellifin?


Schrijf je snel in voor onze webinar op vrijdag 26 maart om 11.30 u.


Nòg meer insights?

4 vragen waarmee jij je starter kan helpen

Kristel Hermans 2 februari 2021

Je herkent het vast wel. Een enthousiaste starter met een fantastisch idee. Die starter komt bij je langs met de vraag om het financiële luik van het plan te maken. Een geslaagd businessplan is meer dan een idee en wat cijfertjes. Een écht businessplan helpt om doordacht aan de slag te gaan met de start van een onderneming.

Lees meer #Adviseren #Accountancy #Babbelinspiratie

Handtassengevecht bij Delvaux

Paul Hermans 1 december 2020

Het financiële dagblad ‘De Tijd’ schrijft op 20 oktober onder de titel ‘Handtassengevecht bij Delvaux’:

“Aandeelhouder Jean-Marc Loubier en CEO Marco Probst van het luxelederbedrijf Delvaux zijn het grondig oneens over de strategie. De positionering van het merk staat centraal in het conflict: moet Delvaux een consumentenmerk zijn of een exclusief nicheproduct?”

Het is een belangrijk issue in veel bedrijven: wil je een hogere marge of meer omzet?

Lees meer #Cijferbabbel #Sectoranalyse #Adviseren